۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۱۶۵۶۶

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۲ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۲ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز هر مثقال طلا با قیمت یک میلیون و 815 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه22 مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز ۹۸/۰۵/۲۲

در حالی که نگرانی ها از اعتراضات هنگ کنگ و افت شدید ارزش پول ملی آرژانتین ترس از افت اقتصاد جهانی را بیشتر کرده و موجب شده تا سرمایه گذاران از بازارهای پرریسک به بازارهای امن تر کوچ کنند، قیمت طلا امروز به بالاترین رقم در طی بیش از 6 سال گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز پس از رسیدن به بالاترین رقم از آوریل 2013 یعنی 1518 دلار و 3 سنت، اندکی تعدیل شد و با رشد 0.3 درصدی نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 1515 دلار و 32 سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز با 0.6 درصد افزایش به 1526 دلار و 90 سنت رسید.

ایلیا اسپیواک، تحلیلگر بازار ارز در موسسه دیلی اف ایکس گفت: «تمایل سرمایه گذاران به ریسک پذیری کاملا کاهش یافته است. بحران در آرژانتین و وخیم تر شدن اوضاع هنگ کنگ عواملی هستند که به کند تر شدن رشد اقتصاد جهانی کمک می کنند.»

وی افزود: «بانک های مرکزی جهان کار زیادی نمی توانند انجام دهند زیرا نرخ بهره آنها هم اکنون در نزدیکی پایین ترین رقم ها قرار دارد. سیاستگذاران پولی ابزارهای چندانی برای مقابله با کند شدن رشد اقتصاد جهانی در اختیار ندارد.»

روز گذشته معترضان فرودگاه هنگ کنگ، پرترددترین فرودگاه باری جهان را به تعطیلی کشاندند. اعتراضات که بیش از دو ماه پیش و به بهانه مخالفت با لایحه استرداد مجرمان از هنگ کنگ به چین آغاز شده، اکنون به درخواست های گسترده تر برای برقراری دموکراسی در این منطقه خودمختار تبدیل شده است.

در قسمت دیگری از جهان، نگرانی ها ازتبعات شکست مائوریسیو ماکری در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین و احتمال اتخاذ سیاست های مداخله گرانه از سوی این کشور موجب شده تا بازارهای مالی این کشور شاهد افت شدید شاخص ها باشند.

این خبرهای نگران کننده در کنار نگرانی ها از ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین موجب شده تا سرمایه گذاران از بازارهای بورس به سمت بازارهای امنی نظیر بازار طلا کوچ کنند.

امروز در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلا نسبت به روز کاری قبل،افزایش یافته است؛  هر گرم طلای 18عیار با قیمت 419 هزار  تومان، هر گرم طلای 24عیار با قیمت 558 هزار و 700 تومان و هر مثقال طلا با قیمت یک میلیون و 815 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

سکه‌فروشان سبزه‌میدان، امروز قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را 4 میلیون و 217 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم را 4 میلیون و 94 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی را 2 میلیون و 218 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی را یک میلیون و 409 هزار تومان و سکه گرمی را 959 هزار تومان اعلام کرده‌اند.

 

دلار ثابت ماند

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 11هزار و 700 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 650تومان خریداری می‌کنند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل، 13هزار و 200 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13هزار و 150 تومان است.

 5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

 

رشد 1221 واحدی شاخص کل بورس

براساس اطلاعت مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز سه‌شنبه 22 مرداد 98 با افزایش 1221 واحد  به رقم 257 هزار و 97 واحد رسید. 

شاخص کل با معیار هم‌وزن 722 واحد رشد کرده و به رقم 67 هزار و 165 واحد رسید. 

ارزش روز بازار امروز به بیش از 943 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار بیش از 4.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 326هزار نوبت معامله به ارزش 1098 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی 329 واحد افزایش یافت و به رقم 69 هزار و 455 واحد رسید. 

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 484 واحد رشد کرده و به رقم 45 هزار و 16 واحد رسید، شاخص آزاد شناور 1485 واحد رشد کرده و به رقم 291 هزار و 382 واحد رسید. 

شاخص بازار اول بورس 817 واحد  رشد کرده و به رقم 186 هزار و 387 واحد رسید. 

شاخص بازار دوم بورس با 2792 واحد افزایش به رقم 524 هزار و 899 واحد رسید. 

امروز نمادهای همراه، اخابر، فولاد ، رانفور، حکشتی، پارس همگی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند و نماد فارس بیشترین اثر در کاهش شاخص بورس را داشته است. 

امروز نمادهای پربیننده مربوط به بانک تجارت به قیمت هر سه م409 ریال، سایپا، مپنا، ایران ترانسفو، داده‌گستر عصر نوین ، پارس خودرو، فولاد مبارکه، نوسازی و ساختمان تهران بودند. 

به گزارش فارس، در فرابورس ایران نیز شاخص کل امروز 28 واحد رشد کرده و به رقم 3467 واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به 190 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از 1.9 میلیارد سهام، حق تقدم و سایر اوراق مالی در قالب 286 هزار نوبت معامله و به ارزش 1154 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

امروز نمادهای هرمز، ذوب، بزاگرس، شرانل، ارفع، شپاس بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نماد مارون بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است. 

امروز نمادهای پربننده فرابوس شامل ذوب آهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر،‌توسعه و عمران استان کرمان، صنایع کاغذ پارس، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، گسترش سرمایه‌گذاری ایران بوده‌اند. 

به گزارش فارس، امروز با پیام ناظر بازار نماد کگاز 1 ، شرکت شیشه و گاز با توجه به تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام متوقف شد همچنین  توقف نماد معاملاتی ثفارس، شرکت عمران و توسعه پارس متوقف شد. نماد معاملاتی شاملا شرکت معدنی املاح ایران و حق تقدم این نماد بعد از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شد. 

امروز نماد معاملاتی بسوئیچ شرکت پارس سوئیچ و حق تقدم این شرکت بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی شد. همچنین نماد معاملاتی پترول پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان و پارسیان، بیمه پارسیان بعد از برگزاری مجمع عمومی فوق‌ العاده بازگشایی شدند، همچنین با پیام ناظر بازار نمادهی معاملاتی دپارس، پارس دارو وساخت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، دفارا، داروسازی فارابی و حق تقدم این شرکت بازگشایی شدند. 

امروز همچنین وقفه نماد معاملاتی رتکو یک، شرکت کنترل خردگی تکین‌کو با توجه به تغییرات 20 درصدی قیمت سهام دچار وقفه معاملاتی شد همچنین وقفه‌ معاملاتی نماد بالبر1 شرکت کابل البرز با توجه به تغبیرات 20 درصدی قیمت سهام به مدت 60 دقیقه در وضعیت سفارش‌گیری قرار گرفت و پس از آن معاملات در دامنه نوسان فعلی ادامه خواهد یافت. 

امروز همچنین توقف نماد چفیبر 1، به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب با پیام ناظر متوقف شد، نماد مرقام 1، ایران ارقام به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. 

 

خودکفایی 95 درصدی در گوشت تا پایان برنامه ششم

امروز قائم‌مقام سازمان امور عشایری ایران در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جمعیت عشایر 24 میلیون رأس دام دارند و 200 هزار تن در سال گوشت تولید می‌کنند، گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه این روند افزایش تولید کشور را به خودکفایی نزدیک خواهد کرد و تا 95 درصد خودکفا خواهیم شد. 

وی گفت: کشور سالانه 860 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند که سهم جامعه عشایری حدود 200 هزار تن است یعنی هر فرد عشایر نیاز گوشت‌ 16 نفر را تأمین می‌کند. 

علایی با اشاره به ظرفیت‌های زیاد جامعه عشایری، گفت: 1.2 میلیون نفر عشایر با 213 هزار خانوار در 59 درصد مناطق ایران پراکنده هستند و از 84 میلیون هکتار مرتع موجود این کشور 34 میلیون هکتار آن توسط جامعه عشایر برای چرای دام استفاده می‌شود. 

* جابه‌جایی دام عشایر از شهریور با کارت هوشمند و دفترچه انجام می‌شود

قائم‌مقام سازمان امور عشایری ایران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود در برخی مواقع قاچاق دام توسط خود عشایر انجام می‌شود، گفت: مسأله قاچاق دام به دلیل تقاضای زیادی که از کشورهای همسایه به دلیل خوش‌ خوراکی گوشت دام سبک ایران وجود دارد غیرقابل انکار است اما در حدی نیست که روی عرضه و تقاضا تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: با مصوبه هیأت وزیران قرار است از شهریور ماه هر گونه جابه‌جایی دام عشایر با کارت‌های هوشمند و شناسنامه‌ای که برای آنها صادر شده انجام شود، این کارت‌ها توسط اتحادیه‌ها صادر می‌شود و نیروهای نظامی و انتظامی و قرنطینه کاملاً در زمان جابه‌جایی دام آنها را کنترل خواهند کرد.

علایی تصریح کرد: با اقدامات جابه‌جایی دام با کارت هوشمند امکان قاچاق به حداقل خواهد رسید. 

قائم‌مقام سازمان امور عشایری ایران در ادامه به توجه دولت در برنامه ششم به بخش عشایر اشاره کرد و گفت: تاکنون 1400 میلیارد تومان طی 5 سال عشایر بودجه و اعتبار دریافت کردند. 

* اختصاص 202 میلیارد تومان به آبرسانی عشایر به اذن رهبری 

وی تأکید کرد: بزرگترین عیدی مقام معظم رهبری در سال 98 به جامعه عشایر بود که با اذن ایشان 202 میلیارد تومان برای آبرسانی جامعه عشایری اختصاص یافت که قرار است با این اعتبار 280 پروژه آبرسانی در سال 98 اجرا شود که این پروژه‌ها می‌تواند برخورداری از آب آشامیدنی جامعه عشایر را از 54 درصد به 74 درصد برساند.

* مرمت ایل راه‌های عشایر در 4 استان سیل‌زده

علایی با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران تصویب کرده که ایل‌راه‌های خسارت دیده 4 استان سیل‌زده خوزستان، لرستان، ایلام و گلستان مرمت و بازسازی شود، گفت: خسارت‌های که به جامعه عشایر این 4 استان وارد شده بود به ارزش 37 میلیارد تومان است و ستاد بحران مصوب کرده که ایل‌ راه‌های این استان‌ها مرمت شوند.

قائم‌مقام سازمان امور عشایری ایران افزود: 20 درصد این اعتبارات از طریق خود سازمان تأمین شده و بقیه از محل سامانه سجاد به مرور تصویب و در اختیار قرار می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت خودکفایی گوشت در جامعه عشایر، گفت: طی یک برنامه از سال 93 تا 98 با اجرای طرح زنجیره تولید، میزان تولید گوشت جامعه عشایری از 150 هزار تن به 190 هزار تن رسیده است.

علایی در ادامه به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر با حمایت و همکاری توسعه روستایی معاون اول ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از 24 تا 27 مرداد در محل دائمی نمایشگاه تهران برگزار می‌شود.

قائم‌مقام سازمان امور عشایری ایران افزود: طی سال‌های گذشته تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی، طرح‌های اقتصاد مقاومتی و ستاد بحران به جامعه عشایر اختصاص یافته که اثرات آن را در این نمایشگاه به وضوح مشاهده خواهید کرد.

وی گفت: این نمایشگاه رنگین‌کمانی از همه اقوام عشایری خواهد بود و دستاوردها و توانمندی‌های این افراد آنجا نمایش خواهد یافت همچنین برنامه‌های متنوعی از جمله آهنگ‌های سنتی و قومی در این نمایشگاه اجرا خواهد شد.

 

گرانی تا ۸۰۰ هزاز تومانی و بی سروصدای بلیت هواپیما

نوسانات نرخ ارز در نیمه نخست سال گذشته شرایطی را به وجود آورد تا شرکت‌های هواپیمایی در هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری کف و سقف نرخ بلیت‌های پروازهای داخلی را تعیین کنند. اقدامی که در یک جلسه مشترک بین مدیران ایرلاین‌های داخلی و رئیس سازمان هواپیمایی مورد توافق گرفت. بر این اساس آذرماه سال گذشته جدول دامنه نرخ بلیت‌ پروازهای داخلی در سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری بارگذاری شد.

گرچه مسئولان و مدیران سازمان هواپیمایی بارها و بارها بر رعایت این کف و سقف تاکید کرده‌اند، اما هیچگاه این جدول از سوی ایرلاین‌ها مورد توجه قرار نگرفت به خصوص در ایام پیک سفرها. در آستانه نوروز 98 سازمان هواپیمایی اعلام کرد نرخ بلیت‌های پروازی داخلی بر اساس همان دامنه نرخ بلیت آذرماه 97 محاسبه خواهد شد. البته این اتفاق هم نه در تعطیلات نوروز و نه پس از آن اتفاق نیفتاد که لینک خبر نمونه‌هایی از آن در ادامه می آید؛

بهانه اصلی ایرلاین‌ها در سال گذشته برای افزایش قیمت بلیت، رشد نرخ ارز (دلار) بود که باعث شد آنها از مسیر سازمان هواپیمایی کشوری به خواسته خود برسند. طی چند ماه اخیر به دلایلی نرخ دلار روند نزولی به خود گرفته و به حدود 11700 تومان کاهش یافته است. در این وضعیت حداقل انتظار افکار عمومی کاهش قیمت‌ها از جمله نرخ بلیت هواپیما بوده است. اما در این وضعیت که هیچ اتفاق خاصی در حوزه حمل‌ونقل هوایی روی نداده و ایرلاین‌ها همچنان از رانت سوخت 600 تومانی (برای هر لیتر) استفاده می‌کنند جدول جدید قیمت بلیت‌های پروازی در سایت سازمان هواپیمایی کشوری بارگذاری شده است. بررسی این جدول حاکی از آن است که نرخ بلیت پروازهای داخلی در مقایسه با جدول قبلی تا 800 هزار تومان افزایش یافته است.

مشخص نیست سازمان هواپیمایی کشوری با استناد به چه مواردی مجوز این گرانی را داده است. هفته گذشته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تغییر ساختار قیمت‌گذاری نرخ بلیت هواپیما خبر داده بود.

شهرام آدم‌نژاد درباره نارضایتی مردم از حمل‌ونقل هوایی مسافری، گفته بود: «... در پروژه تعیین سطح خدمات ایرلاین، یکی از کارها درباره تاخیر و حقوق مشتریان است. ارزیابی‌های دوره‌ای را آغاز می‌کنیم. ایرلاین‌ها هم مشکلات واقعا عدیده‌ای دارند و هیچکس عقلا به دنبال تاخیر نیست.در بحث نرخ بلیت هم کارهایی در حال انجام است تا دامنه قیمتی مشخص‌تر شود. وقتی دامنه قیمت‌ها بازتر است تشخیص این‌که عدد چقدر بالاست سخت است. با سازمان هواپیمایی در تلاش هستیم که دامنه قیمتی محدود و مشخص‌تر شود. یعنی مردم بدانند که قیمت بلیت که از سایت معتبر خریداری می‌شود گران است یا خیر یعنی قابل مقایسه باشد.»

با این تفاسیر باید دید تغییر ساختار قیمت‌گذاری بلیت هواپیما چه زمانی عملیاتی می‌شود، شاید تنها درمان نابسامانی‌های 5 سال اخیر حمل‌ونقل هوایی کشور همین تغییر ساختاری باشد. کارشناسان و صاحبنظران حمل‌ونقل هوایی کشور انحصار در حمل‌ونقل هوایی و حمایت‌های دولت از ایرلاین‌ها را عامل بغرنج‌تر شدن وضعیت خدمات‌رسانی در این بخش می‌دانند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات